Food: Avocado bowl

 

Een aantal jaren geleden moest ik hier absoluut niks van hebben. De Avocado! Dat gekke groene ding bij de supermarkt, daar liep ik met een grote boog omheen. Dat is nu echt totaal het omgekeerde. Hoewel ik mijn avocado niet vers haal, ik heb altijd de diepvries versie. I confess! Ik heb gewoon de tijd en geduld niet om te pellen en er met een lepel doorheen te gaan om het vruchtvlees eruit te halen. Oké ik heb er misschien gewoon geen zin in. De diepvries versie is net zo gezond is mij verteld.

Maar een Avocado is super gezond en ik heb deze echt altijd in de diepvries. Wist je wel dat je oneindig veel recepten kan vinden met Avocado? Ik geloof dat Avocado op toast een mega favoriet is maar deze heb ik nog niet geprobeerd.

Afgelopen week kreeg ik de gouden Avocado tip van mijn lieve vriendin Tineke en zij vertelde mij dat deze heerlijk is in de smoothie. Niks ingewikkelds maar puur en super lekker! Nou ik kan je zeggen, het is absoluut waar. Dit heb je er voor nodig;

  • 1 halve Avocado
  • 1 banaan
  • ca 200 gram magere franse kwark of yoghurt
  • een scheut water

Lekker de blender zijn werk laten doen et voila! Ik heb het op smaak gebracht met kokos en wat lijnzaad voor de versiering.

 

Een aantal weetjes over de Avocado;

  1. De Avocado bevat veel onverzadigde vetten die goed voor je zijn. Ze verminderen namelijk het LDL-cholesterol gehalte. Aan de andere kant wordt dankzij de vrucht het ‘goede’ cholesterolgehalte, HDL-cholesterol, verhoogd.
  1. Avocado’s bevatten relatief veel vezels, zowel onoplosbare als oplosbare vezels, een combinatie die je niet in veel voedingsmiddelen vindt. De onoplosbare vezels zorgen voor een gezonde stoelgang. De oplosbare vezels helpen je de eetlust onder controle te houden door een vol gevoel te geven.
  1. Ze zitten boordevol vitamines, zoals vitamine B, K en E. De eerste zorgen voor een goedwerkende stofwisseling en een gezonde huid. Vitamine K is erg belangrijk voor je botten.
  1. Ze zitten niet alleen boordevol voedingsstoffen, avocado’s helpen ook voedingsstoffen van andere voedingsmiddelen op te nemen. Voeg de vrucht toe aan je salade en zo krijg je ongemerkt veel meer voedingsstoffen binnen.
  1. Avocado’s bieden alle essentiële aminozuren die noodzakelijk zijn voor het lichaam om een compleet eiwit te vormen. Dit eiwit wordt gemakkelijk geabsorbeerd omdat een avocado vezels bevat. Als je minder vlees wilt eten, of kiest voor een vegetarische of veganistische levensstijl, voeg dan de Avocado toe aan jouw menu.
  1. De combinatie van voedingsstoffen werkt ontstekingsremmend. Het wordt bijvoorbeeld ook veel gebruikt in gezichtsmaskers. Dus die overgebleven smoothie klets je daarna meteen op je gezicht!

Heb jij een lekker recept met Avocado? Laat het weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *