Lifestyle: Craziness die Black Friday heet

fullsizerender

 

Mocht het je nog ontgaan zijn, morgen 25 november is het dus Black Friday. Huh, say what? Yep .. Black Friday.

Ken je die hysterische beelden vanuit Amerika waarin duizenden mensen voor een winkel staan te wachten tot de deuren open gaan? Vervolgens rennen ze massaal naar binnen om, volgens mij, wat dan ook maar te bemachtigen? dat is dus Black Friday en deze craziness is nu met de wind mee naar Europa overgewaaid.

Maar wat is het eigenlijk?

Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving en het is volgens traditie de dag dat de Amerikanen beginnen met hun kerstinkopen. Heel vroeger waren dit festiviteiten die een hele week duurde met hele optochten door de stad. Dit gebeurde allemaal rondom de nationale feestdag Thanksgiving. Winkeliers zagen kans schoon om tijdens deze parades reclame te maken voor hun winkel en te stunten met allerlei aanbiedingen. Op deze manier is dit uitgegroeid tot een bijna net zo’n belangrijke dag als Thanksgiving zelf. De ene winkel gaf nog meer korting dan de ander om zoveel mogelijk publiek te trekken. En echt mega kortingen! Een flinke contradictie op de dag na Thanksgiving waarin je je dankbaarheid toont voor wat je hebt en om vervolgens de volgende dag elkaar omver te lopen om de perfecte aanbieding te scoren. Only in America!

Ik noem het craziness omdat veel Amerikanen zelfs hun auto een week voor Black Friday bij de winkels parkeren om hun buit naar de auto te kunnen brengen. Een parkeerplekje kun je dus vergeten op deze dag als je überhaupt al bij de winkel kan komen. De winkels worden letterlijk geplunderd. Thanks but no thanks, ik denk dat wij Nederlanders daar te nuchter voor zijn? Of dromen winkeliers juist van zo’n dag?

Anyway, zo gaat het dus in in de States en deze craziness is nu overgeslagen naar ons kikkerlandje. Ik zag al een reclame op tv voorbij komen van een warenhuis met fikse aanbiedingen en er zijn steeds meer bedrijven die hier aan meedoen met kortingen en andere aanbiedingen. Het is een uitgelezen kans om je bedrijf in de spotlight te zetten en de consument naar je winkel te trekken, dus waarom zou je niet meeliften op Black Friday? In Amerika is het een groot succes dus waarom niet?

Dus als je nog iets wilt scoren of een unieke actie voor je winkel wilt bedenken dan is dit je dag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *