Travel: Road trippin’ door Normandië

Ik ben weer terug vanuit Frankrijk in ons fijne kikkerlandje ‘ le Pays Bas ‘ zoals de fransen dat zeggen! Ongelofelijk veel kilometers gereden langs de Franse westkust.

Ik ben gek op roadtrips omdat je nooit op 1 plek blijft en altijd ‘on the go’ bent. Voor mij is dat hèt gevoel van vrijheid en je ziet ook super veel. Ik ben niet het type om heel lang op 1 plek te zijn, boring! Het leuke van deze roadtrip was dat we van tevoren niks hadden geboekt. We zouden wel zien waar het goed vertoeven was en waar de dag ons brengt. Wat een avontuur!

De reis begon in Etretât, bekend van de hoge rotsen en diepe kliffen. Super gaaf en wat een uitzicht! Een flinke klim naar boven maar na een ritje van 7 uur in de auto was dit wel even lekker, even wat beweging. In het dorpje zelf is niks te beleven dus avonds lekker een paar biertjes en slapen! De volgende ochtend zijn we al vroeg, halen croissants & espresso bij de boulangerie ( bakker ) en gaan weer op pad. Just the way we like it! We zetten koers richting ‘Honfleur’, een plaatsje met een schattig haventje en heel veel terrasjes. Leuke authentieke winkeltjes en mooie gebouwen. Prachtig! We strijken neer op een terras en genieten van het uitzicht.

Begin middag rijden we weer verder naar ‘Trouville sur mer’ waar we op Bookings.com een mooie Chambre d’hotes hadden gezien met zwembad. Even chillen bij het zwembad! In het dorpje is een vissersmarkt en daar laten we ons verassen met een fruit de mer waar je u tegen zegt! Hoe vers is dit! Krab, Gamba’s, Slakken, Oesters… zo ontzettend lekker! Glaasje witte wijn erbij en smullen maar. Dit is wat we lekker vinden, gewoon tussen de locals, go with the flow.

De volgende dag rijden we naar Omaha Beach, de bekende landingsstranden. Heel indrukwekkend om het strand te zien waar de Amerikanen, de Engelsen en even verderop de Canadezen aan land kwamen om ons te bevrijden. Er is een heel museum aan gewijd waar je veel over de geschiedenis kan vinden, maar voor ons is de geschiedenis wel bekend en bekijken de stranden en genieten van het uitzicht met de beelden van toen in ons hoofd. Omdat er in die tijd veel Amerikanen zijn omgekomen is er een Amerikaanse begraafplaats/herdenkingsplaats. Geschonken aan de Amerikanen en dat kan je ook heel duidelijk zien. Heel indrukwekkend.

Tijd om weer door te gaan! We zetten koers richting de Mont st- Michel en rijden richting het zuiden. In Avranches had ik een mooi kasteel gespot en hoe gaaf is het om in Frankrijk in een kasteel te slapen? Ik belde de gastvrouw of ze nog een bedje voor ons had en we waren welkom! Oh wat ben ik blij dat we hiervoor hebben gekozen want wat was het genieten hier!! We hadden bij een wijnboer een lekker flesje rosé gescoord en hebben deze heerlijk op het terras van het kasteel open gemaakt. Wat een magnifiek uitzicht! Prachtig over de vallei en in de verte de stad Avranches.

De volgende ochtend word je dan in alle stilte wakker. Niks geen verkeer en gedoe maar heel veel stilte. De mist hangt over de vallei en het zonnetje probeert door te breken. Dit word weer een mooie dag! Op naar het sprookjeskasteel. Het is een half uurtje rijden naar de Mont st- Michel en we stoppen onderweg in Avranches om een croissant te scoren en een cafe Americano. Genieten met hoofdletter G hoor!

Bij de Mont st- Michel aangekomen is het gelukkig nog rustig, we willen daar vroeg zijn om alle busladingen voor te zijn. Met een shuttle bus word je naar de ingang gebracht. Wow wat een sprookje! Heel veel winkeltjes en restaurantjes en je krijgt een goed idee hoe het er vroeger uit heeft moeten zien. Het deed me echt denken aan het kasteel van Cinderella. Ik besluit een koptelefoontje te nemen met daarop de uitleg over het kasteel en de kerk die er boven op staat. Ik doe dat niet altijd maar je krijgt wel een heel mooi verhaal te horen over wat er zich vroeger heeft afgespeeld. Aanradertje als je hier ooit naar toe gaat.

Na het bezoek aan Mont st. -Michel hebben we een paar dagen heerlijk aan het strand gelegen en een bezoek gebracht aan kustplaatsje ‘Roscoff” waar we Artisjokken hebben gegeten en geleerd hoe we deze vers moeten bereiden. jammie!! Wat een traktatie! We slapen 2 nachten in een oud landhuis en genieten van de mooie natuur!

Terug naar Nederland via Rouen. De hoofdstad van Normandië. Deze stad was echt een verassing. Prachtige winkeltjes en de restaurants waren voortreffelijk! Avonds werden we getrakteerd op een lichtshow geprojecteerd op de kathedraal en ik heb nog nooit zoiets moois gezien! Het voelde echt als een afsluiter op deze heerlijke week in Normandië.