5 manieren om te ontspannen na een drukke dag

IMG_4651

 

 

We leven allemaal, iedereen op zijn eigen manier, een heel druk leven. Met ons werk, sociaal leven en thuis gebeurt het ook niet allemaal vanzelf. Met social media ben je ook 24/7 bereikbaar en vaak kom je er pas te laat, of na een gebeurtenis achter dat je wel even toe bent aan rust. Als de vakantie net geweest is zal je een andere manier moeten vinden om te ontspannen. Maar hoe doe je dat?

 

Switch je mindset 

Het is heel belangrijk om je werkmodus uit te schakelen. Dat doe je in je gedachten, je mindset. Je zegt in je gedachten, of zelfs hardop, dat je werkdag nu klaar is en dat je morgen weer verder gaat. Eventuele zaken die nog gedaan moeten worden kan je het beste opschrijven. In je agenda, of op een memoblaadje, waar jij het de volgende dag ziet en er weer mee verder kan. Ik weet van Mister Mindset dat het opschrijven van dingen cruciaal is. Dan kan je het loslaten. Je lichaam kan pas ontspannen als je mindset het er mee eens is.

Chill muziekje opzetten

Zet een lekker muziekje op als je thuis komt. Ik doe dat ook, ik heb Spotify thuis en kan kiezen uit de lekkerste playlists. Als ik thuis kom zet ik een chill muziekje op en laat langzaam de dag van me afglijden. Muziek doet wonderen met je lichaam en je komt er echt van tot rust. I love it! Het is ook echt bewezen dat muziek een positief effect heeft op je lichaam. Je hartslag wordt rustiger, en je als je focust op je ademhaling ben je in no time helemaal zen. Als ik niet kan slapen doe ik vaak oordopjes in en luister naar lekkere zwijmelmuziek, ben ik zo weg.

Creëer thuis een relaxte sfeer 

Als iemand jou midden op de Dam in Amsterdam zet en je zegt dat je je ogen dicht moet doen en zo 5 minuten stil moet zitten gaat het je never nooit niet lukken. ( met al die duiven! ) Dus als je lekker tot rust wilt komen heb je een zen omgeving nodig. Waar jij je lekker voelt. Ik denk dat iedereen zo’n plekje voor zichzelf moet hebben. Mannen noemen het een ‘mancave ‘ maar vrouwen hebben dat ook nodig. Ik vind het vooral fijn als het maar rustig is. Buiten in de tuin in je favoriete stoel, of even 5 minuten lekker in je bed liggen met je je kussens om je heen en je warme deken. Het is voor iedereen weer verschillend maar een lekker plekje waar jij je kan focussen op je ademhaling en tot rust komt. 

Steek een geurkaars aan

Ik ben gek op geurkaarzen of de geursticks en geniet daar echt van. Wie niet? Geuren doen ook zoveel goed voor je lichaam. Je krijgt toch ook meteen honger als je een versgebakken croissant ruikt? Dus steek een geurkaars aan en doe lekker de lichten uit. Dagdroom dat je onder de sterren ligt, een wandeling maakt op jou mooiste plek, dat je in de Grand Canyon bent en het mooiste uitzicht hebt. Visualiseer het. Je komt er echt helemaal van tot rust. Neem je geurkaars mee naar de badkamer en geniet van een warm bad vlak voor je gaat slapen. Ik weet zeker dat je heerlijk slaapt!

Ademhaling 

Voor heel veel mensen is dit onzin maar dat is het echt niet. Ademhaling is super belangrijk. Onder het sporten zeer zeker, maar als je een drukke dag hebt gehad en je bent je even bewust van je ademhaling dan ontspant je hele lichaam. Stress kan vaak op je buik slaan en je kan te hoog gaan ademhalen wat je hartslag sneller doet gaan. Ik heb dat met hardlopen ook zo vaak meegemaakt maar dat telt ook in je daily life. Als je lekker in je bed ligt probeer eens je hele lichaam aan te spannen en dan los te laten. Herhaal dit een paar keer. Voel je het al? Zweef lekker weg en laat de boel de boel. Morgen weer een dag. No worries.

 

Heb jij een andere manier om tot rust te komen? Laat een reactie achter! We like to know!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *